109
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo z 25. júna 2018 k návrhu študijného plánu nového študijného odboru „praktická sestra“
p r e r o k o v a l návrh študijného plánu nového študijného odboru „praktická sestra“;
podľa § 45 ods. 1 písm. f) a g) zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti a o zmene niektorých zákonov a v súlade s § 102ah zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov zabezpečiť realizáciu nového študijného odboru a študijného plánu do sústavy odborov vzdelávania pre stredné zdravotnícke školy v Slovenskej republike a to:
– podávania liekov
– sledovania a záznamu fyziologických funkcií
– odberu biologického materiálu.
Ošetrovateľstvo (teoretický predmet)
Ošetrovateľské techniky (cvičenia v laboratórnych podmienkach).
podávanie liekov per os,
podávanie liekov inhalačne
aplikácia kyslíkovej liečby
zhotovenie EKG záznamu
odber kapilárnej krvi na ABR
výter z telových dutín.
Absolvent má splniť tieto výkonové štandardy zručností (musí byť schopný):
– dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
– zabezpečovať dodržiavanie bezpečného prostredia osoby vrátane dieťaťa a ochranu intimity pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti
– poskytovať prvú pomoc podľa svojich odborných schopností a zabezpečiť ďalšiu odbornú pomoc
Obväzový materiál a obväzová technika
– pripravovať pomôcky z obväzového materiálu
– zhotovovať obväzy jednotlivých častí tela
– zhotovovať bandáž dolných a horných končatín
– spolupracovať s lekárom pri fixácií zlomenín
Starostlivosť o pomôcky
– vykonávať mechanickú očistu, dezinfekciu a sterilizáciu pomôcok, prístrojov, nástrojov a zariadení
– pripravovať dezinfekčné roztoky
– správne manipulovať so sterilným materiálom
– zabezpečovať hygienu prostredia
Starostlivosť o posteľ a polohovanie pacienta
– realizovať starostlivosť o posteľ po prepustení pacienta
– realizovať úpravu postele s pacientom, bez pacienta
– manipulovať s pomôckami doplňujúcimi posteľ
– zabezpečovať starostlivosť o posteľnú bielizeň
– zabezpečovať prevenciu vzniku syndrómu z imobility
Podávanie jedla pacientom
– podávať jedlo pacientom vrátane detí, okrem novorodencov
– sledovať a zaznamenávať bilanciu tekutín
– zabezpečovať dodržiavanie pitného režimu pacientom vrátane detí, okrem novorodencov
– podávať stravu sondou
Hygienická starostlivosť o chorého
– zabezpečovať hygienickú starostlivosť o dospelého pacienta a dieťa, okrem novorodenca
– vykonávať rannú a večernú toaletu a celkový kúpeľ
– zabezpečovať umývanie vlasov, odvšivenie
– zabezpečovať starostlivosť o dutinu ústnu, vrátane osobitnej starostlivosti
– zabezpečovať starostlivosť o osobnú bielizeň pacienta
– zabezpečovať špecifickú hygienickú starostlivosť o čiastočne a úplne imobilného pacienta
– pripravovať operačné pole
Vyprázdňovanie chorých
– zabezpečovať výkony súvisiace s vyprázdňovaním hrubého čreva a močového mechúra
– aplikovať klyzmu
– zabezpečovať starostlivosť o kolostómie
– asistovať pri cievkovaní
– zabezpečovať starostlivosť o permanentný močový katéter
Sledovanie a záznam fyziologických funkcií
– merať a zaznamenávať telesnú teplotu
– merať a zaznamenávať dych
– merať a zaznamenávať pulz
– merať a zaznamenávať tlak krvi
– zhotovovať EKG záznam
– merať výšku, hmotnosť. obvody
– sledovať a zaznamenávať vyprázdňovanie hrubého čreva a močového mechúra
Odber biologického materiálu na vyšetrenie
– realizovať odber moču a stolice
– realizovať odber krvi ,
– realizovať výtery z rán a z telových dutín
– realizovať odber spúta,
Podávanie liečiv per os dospelým a deťom
– podávať lieky per os pacientom okrem novorodencov, zabezpečiť užitie liekov per os,
Aplikácia liečiv na kožu a do telových dutín
– aplikovať lieky na kožu a do telových dutín
Aplikácia tepla a chladu
– aplikovať teplé a studené procedúry, zábaly, obklady, liečivé kúpele
– aplikovať liečivé sedacie kúpele
Aplikácia injekcií
– aplikovať subkutánne injekcie
– aplikovať intramuskulárne injekcie
– pripraviť a asistovať pri aplikácii intravenóznych injekcií a infúzií
– zabezpečovať starostlivosť o periférnu kanylu
Aplikácia liečiv cez dýchacie cesty
– zabezpečovať inhaláciu a podávať kyslík
– odsávať nezaistené dýchacie cesty
Preväzy rán
– realizovať ošetrenie kože a preväzy rán,
– asistovať pri komplikovaných ošetreniach
– vykonávať starostlivosť o drény a drenážne systémy
Podieľať sa na starostlivosť o umierajúceho
Asistovať pri vizite
Psychosociálne aspekty ošetrovateľskej starostlivosti
– zabezpečovať zber informácií o potrebách pacienta a zaznamenávať pozorované javy do ošetrovateľskej dokumentácie
– používať profesijnú komunikáciu
– vykonávať základnú zdravotno-výchovnú činnosť primerane veku a zdravotnému stavu pacienta
Administratíva a zdravotnícka dokumentácia
– podieľať sa na vedení dokumentácie : spojenej s vizitou, s príjmom, preložením a prepustením pacienta, s hospitalizáciou pacienta a prevádzkou oddelenia
– zaznamenávať realizované výkony do dokumentácie
– pracovať s informačným systémom pracoviska
Absolvent pri ošetrovaní pacienta s vybraným ochorením má splniť tieto výkonové štandardy zručností (musí byť schopný):
– zisťovať mieru sebestačnosti a potrebu pomoci pacientovi vo vykonávaní sebaobslužných činností a aktivít denného života,
– zabezpečovať výchovu k sebestačnosti a nezávislosti
– zaznamenávať odchýlky v potrebách pacienta a ich napĺňaní do dokumentácie, navrhovať riešenia a ich realizáciu
– podieľať sa na lekárskom diagnostickom a liečebnom pláne špecifickom pre jednotlivé oddelenia,
– plniť úlohy vyplývajúce z plánu ošetrovateľskej starostlivosti v rámci ošetrovateľského procesu – špecifickom pre jednotlivé oddelenia
– zabezpečovať zdravotno-výchovnú činnosť, zabezpečiť poučenie pacienta o starostlivosti súvisiacej s uspokojovaním jeho potrieb
Poskytnutý stupeň vzdelania: | úplné stredné odborné vzdelanie | ||||
Poskytnutý stupeň vzdelania: | 5356 M praktická sestra | ||||
Študijný odbor: | denné štúdium pre absolventov základnej školy | ||||
Kategórie a názvy vzdelávacích oblastí | Minimálny počet týždenných vyučovacích hodín vo vzdelávacom programe v ročníku | ||||
1. | 2. | 3. | 4. | Spolu | |
Teoretické vzdelávanie a praktická príprava | 10 (5) | 15 (7) | 24 (16) | 25 (20) | 75 (50) |
Latinský jazyk | 1 (1) | – | – | – | 1 (1) |
Anatómia a fyziológia | 2 | 2 | – | – | 4 |
Patológia | – | 1 | – | – | 1 |
Preventívne lekárstvo | – | – | 1 | – | 1 |
Organizácia zdravotníctva a sociálnych služieb | – | – | 1 | – | 1 |
Prvá pomoc | – | 2 (2) | – | 2 (2) | |
Psychológia, pedagogika a profesijná komunikácia | – | 1 | 2 (1) | 2 (2) | 5 (3) |
Zdravotnícka etika | – | – | 1 | – | 1 |
Zdravie a klinika chorôb | 1 | 2 | 2 | 3 | 8 |
Ošetrovateľstvo teória | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Ošetrovateľské techniky | 4 (4) | 4 (4) | 2 (2)/- | – | 9 (9) |
Administratíva a zdravotnícka dokumentácia | – | 1 (1) | – | – | 1 (1) |
Odborná prax | – | – | 14 (14) | 18 (18) | 32 (32) |
SPOLU | 10 | 16 | 24 | 25 | 75 |
Termín: do 31. augusta 2018
Štefan Z e l n í k
predseda výboru
Jozef V a l o c k ý
overovateľ výboru