
Hodnotiť prax a cviká?
16. apríla 2020Preboha, toto nie – vláda chce zrušiť praktické sestry.
19. apríla 2020„Sekula chce duál, Jankechová chce duál, nemocnice chcú duál, školy chcú duál…“
Aký význam má pre SR duálne vzdelávanie? Veľký! Stredné odborné školy sa v mnohých prípadoch (ak nie vo väčšine) výrazne vzdialili od praxe. To, čo tu dakedy fungovalo, dnes dovážame z Nemecka. Princíp je jednoduchý. Škola zabezpečí teoretické a firma pomocou svojich zamestnancov, priamo vo výrobnom procese praktické vyučovanie. Vzdelávanie priamo reaguje na potreby firmy, ktorá získa úľavy od štátu a priamo pripravených absolventov. Zlyhávanie odborného vzdelávania u nás má viacero dôvodov. Asi hlavnou príčinou je zánik veľkých fabrík, firiem, pri ktorých školy fungovali. Ak aj úplne nezanikli, rozdrobili sa na malé s.r.o., ktoré už o školu nejavili záujem a nemali na to už možnosť aj keby chceli. Na Slovensku vznikol paradox, školy zostali, len firmy vznikli nové a inde bez vzájomného prepojenia. Vzdelávanie bez praxe prinieslo neupotrebiteľných absolventov a absolútny nezáujem o učebné odbory. MŠ SR s redukovaným rozpočtom to vyriešilo šalamúnsky – premenovalo učňovky (SOU) na odborné školy (SOŠ), aby tým oklamalo rodičov deviatakov a zvýšilo tak o ne záujem. Školy k tomu prispeli vymýšľaním nových „atraktívnych „ študijných odborov. Lož má krátke nohy a dnes žneme jej úrodu. Automobilky a iní ťahúni našej ekonomiky sa sťažujú, lebo nemá kto robiť. Opäť je potrebná ďalšia reforma. Opäť taká naša slovenská. Slovensko sa zaviazalo enormne navýšiť počty žiakov v duálnom vzdelávaní a čerpá na to ťažké milióny z eurofondov. Fajn – zámer dobrý, peňazí dosť, tak prečo by sa to nemalo podariť? Lebo SK! Záverečné termíny sa blížia a počty nestúpajú. Slovensku hrozí ďalšia blamáž a vracanie eurofondov – miliónov eur. Ako z toho rýchlo von? Lžou!
Veď stredné zdravotnícke školy vlastne ako jediné SOŠ kontinuálne od dôb socializmu v duále sú. Nemocnice ostali, nezrušili sa a žiaci tam na prax stále chodia. Stačí nám prispôsobiť legislatívu, ktorá to zakazuje (lebo SZŠ nie sú učňovky), presvedčiť nemocnice a školy, že bez duálu sa to nedá, že bez neho nebudú sestry, že bez neho nebudú ani školy… a milióny sú zachránené. Stokrát zopakovaná lož … sa nakoniec stane pravdou!
Moc peňazí je veľká. Dá sa pomocou nich budovať, ale aj búrať, kaziť. Propagátorom, lobistom, ktorí tlačia SZŠ do duálu netrápi, že odborné učiteľky dostanú výpovede, že ako sestry v nemocniciach už na žiakov nebudú mať čas, že kvalita vzdelávania budúcich zdravotníkov pôjde dolu vodou. Vlastne sa tak SZŠ dostanú na rovnakú – nízku úroveň s ostatnými školami. Nuž čo? Potom vymyslíme ďalšiu reformu, ak medzitým celé zdravotníctvo a zdravotnícke školstvo neskolabuje.