Na ministerstve o kompetenciách ZA s komorou sestier
23. októbra 2013
pracovný seminár k profilácii študijného odboru zubný asistent
5. decembra 2013V pondelok 21.11. sa prezident ASZŠ SR a PhDr. Bachratá zúčastnili rozporového konania na MŠSR k Návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia . Tento návrh zaradil SZŠ do jednej znevýhodnenej kategórie.
Rozporového konania sa zúčastnili aj pracovníčky MZ SR, ktoré však nedokázali odargumentovať potrebu vyššieho koeficientu personálnej náročnosti vzhľadom na členenie tried na skupiny. Toto členenie sa totiž nenachádza vo vyhláške o stredných školách ( je tam len max 6) ostatné je len v ŠVP – ktoré niesú pre MŠ záväzné ako legislatívna norma pre rozpočet. Z našich požiadaviek sa podarilo dosiahnuť len navýšenie koeficientu prevádzkovej náročnosti z 1,25 na 1,5 (po starom bol 2,0, chceli sme 1,75) Navýšiť koeficient personálnej náročnosti sa navýšiť nepodarilo aj vzhľadom na výšku pohyblivej čiastky platov na SZŠ ktoré sú oproti ostatným školám skoro dvojnásobné. MŠ to doložilo analýzou finančného oddelenia.
Porovnanie kategórií podľa odborov – dopad po zmene |
|||||||||
platí |
návrh |
dopad |
|||||||
Zdravotnícke odbory vzdelávania na SZŠ |
kategória |
koeficient person. náročnosti (KPN) |
Koeficient ekon.náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu (KENVP) |
kategória |
koeficient person. náročnosti (KPN) |
Koeficient ekon.náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu (KENVP) |
koeficient person. náročnosti (KPN) |
Koeficient ekon.náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu (KENVP) |
|
5304 6 | asistent výživy |
12 |
3,257 |
2,129 |
11 |
3,293 |
2,147 |
||
5308 6 | zdravot laborant |
17 |
3,505 |
2,252 |
11 |
3,293 |
2,147 |
¯ |
¯ |
5310 6 | zubný technik |
17 |
3,505 |
2,252 |
11 |
3,293 |
2,147 |
¯ |
¯ |
5311 6 | farmac laborant |
12 |
3,257 |
2,129 |
11 |
3,293 |
2,147 |
¯ |
¯ |
5312 6 | očný optik |
17 |
3,505 |
2,252 |
11 |
3,293 |
2,147 |
¯ |
¯ |
5314 6 | ortoped technik |
10 |
3,426 |
2,213 |
11 |
3,293 |
2,147 |
¯ |
¯ |
5315 6 | zdravot záchranár |
17 |
3,505 |
2,252 |
11 |
3,293 |
2,147 |
¯ |
¯ |
5356 6 | zdravot asistent |
10 |
3,426 |
2,213 |
11 |
3,293 |
2,147 |
¯ |
¯ |
5370 6 | masér |
12 |
3,257 |
2129 |
11 |
3,293 |
2,147 |
||
5376 6 | masér pre zrakovo
hendikepovaných. |
22 |
3,713 |
2,357 |
11 |
3,293 |
2,147 |
¯ |
¯ |
5371 3 | sanitár |
1 |
2,270 |
1,635 |
2 |
2,270 |
1,635 |
= |
= |
5358 6 | zubný asistent |
10 |
3,257 |
2,129 |
11 |
3,293 |
2,147 |
ASZŠ SR poslala voči tomuto návrhu zásadnú pripomienku uvedenú nižšie. Zlé na tom okrem iného je, že na požiadavku prezidenta adekvátne zareagovali len riaditelia SZŠ PP, BAZA,BB,KE MOY, ktorým týmto ďakujem. Ostatní asi nepochopili dôležitosť tejto novely.
Týmto podávame pripomienku k Návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády SR č. 630/2008 Z.z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov.
1) Žiadame opravu textu v navrhovanom Čl. I ktorý upravuje §2 ods.3 nasledovne:
– v bode 2. písm. b) vyškrtnúť na konci vety text: „a o),“
– v bode 2. písm. d) doplniť text nasledovne:
„ školy s veľmi zvýšenou prevádzkovou náročnosťou podľa odseku 1 písm. i), o), a q)“
2) Žiadame opravu Prílohy č. 2 k nariadeniu vlády č.630/2008 nasledovne:
– v riadku 15, Stredné odborné školy – 11.kategória v stĺpci A (počet žiakov na pedagogického zamestnanca) nahradiť hodnotu 6,0 hodnotou 5,8
– v riadku 15, Stredné odborné školy – 11.kategória v stĺpci B (počet nepedagogických zamestnancov na pedagogického zamestnanca) nahradiť hodnotu 0,32 hodnotou 0,33
/navrhované zmeny sa následne prejavia zmenami hodnôt v ďalších stĺpcoch riadku 15/
– v riadku 15, Stredné odborné školy – 11.kategória v poslednom stĺpci (koeficient prevádzkovej náročnosti KPRN) v súvislosti s požiadavkou v bode 1) zmeniť hodnotu 1,250 na hodnotu 1,750
Odôvodnenie:
Všeobecná časť dôvodovej správy uvádza, že cieľom návrhu nariadenia vlády je skvalitnenie prideľovania normatívnych príspevkov zriaďovateľom škôl a štátnych školských zariadení určených na účely osobných nákladov i prevádzkových nákladov a nemá negatívny finančný dopad na rozpočet verejnej správy a nemá ekonomický vplyv a vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie. Novela však v rozpore s týmto tvrdením znevýhodňuje oproti predošlému stavu a reálnym potrebám štúdium v zdravotníckych odboroch.
§ 2 ods.3 Nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 kategorizuje školy do piatich koeficientov prevádzkovej náročnosti. V doteraz platnom členení bola väčšina stredných zdravotníckych škôl na základe aktivovaných študijných odborov zaradená do 10. kategórie so zaradením do škôl s vysokou prevádzkovou náročnosťou (koeficient 2,000) a niektoré školy do 17. kategórie so zaradením do škôl so štandardnou prevádzkovou náročnosťou (koeficient 1,000).
Navrhované zmeny zaraďujú stredné zdravotnícke školy do jednej kategórie č.11 s koeficientom prevádzkovej náročnosti (1,250) – školy s mierne zvýšenou prevádzkovou náročnosťou.
Vzhľadom na to, že v zlúčenej kategórii stredných zdravotníckych škôl je väčšina tých, ktoré boli pôvodne zaradené do škôl s vysokou prevádzkovou náročnosťou (koeficient 2,000) navrhujeme túto kategóriu zaradiť do škôl s veľmi zvýšenou prevádzkovou náročnosťou (koeficient 1,750).
Príloha č. 2 stanovuje koeficienty personálnej, ekonomickej a prevádzkovej náročnosti pre kategórie škôl. Stredné odborné školy – 11. kategória vznikla spojením stredných zdravotníckych škôl z doterajších kategórií 10. a 17. v ktorých boli tieto hodnoty:
stĺpec A: počet žiakov na pedagogického zamestnanca 5,8 resp. 5,7 a
stĺpec B: počet nepedagogických zamestnancov na pedagogického zamestnanca 0,33 resp. 0,34.
Vzhľadom na to, že štúdium v študijných odboroch stredných zdravotníckych škôl je personálne, ekonomicky a prevádzkovo náročné – štátne vzdelávacie programy pre jednotlivé študijné odbory stanovujú delenie žiakov na odbornom vyučovaní na malé skupiny (2-6 členné) a novostanovené hodnoty pre spoločnú kategóriu č.11 sú vyššie ( 6,0 a 0,32) ako v pôvodných kategóriách, navrhujeme ponechať hodnoty z doterajšej kategórie č.10:
– stĺpec A: počet žiakov na pedagogického zamestnanca 5,8 a
– stĺpec B: počet nepedagogických zamestnancov na pedagogického zamestnanca 0,33.
Stredné zdravotnícke školy musia zvlášť v technických odboroch vynakladať značné prostriedky na:
- nákup revízie, servis a údržbu laboratórií a prístrojového vybavenia
- zabezpečenie ochranných pracovných prostriedkov pre zamestnancov i študentov
- zabezpečenie likvidácie biologický nebezpečného materiálu
- zabezpečenie dozimetrických meraní
- zvýšené náklady na elektrickú energiu, vody, plynu (mikromotory, keramické piecky, odlievacie aparáty, pieskovače, orezávače, plynové kahany, šijacie stroje, vŕtačky, sporáky, termostaty, sterilizátory, sušiarne, chladničky, brúsky, kompresory, polarimetre, …